הקומבינטורים שרוצים להיות עכשיו גם הבעלים של נמל אשדוד


להאזנה לתוכן:

חברת צים פנתה לבית המשפט בבקשה להשתתף במכר להפעלת הנמלים, מדובר על חברה שבעליה כבר עשו שוב ושוב קופות שמנות (בלשון ההמעטה) מהפרטות קודמות (כולל של צים עצמה). צים עשתה את אחת הקומבינה הגדולות ביותר בשנים האחרונות על חשבון הציבור. כתבת תחקיר של אשדוד נט חשפה את מה שלא תקראו (משום מה) במקום אחר (חובה לקרוא עד הסוף)

העיתונות הכלכלית וראשי המשק דוחפים עוד ועוד את המדינה להפרטות. הם מספרים לנו שהכי נכון להעביר את הנכסים שלנו לידים פרטיות. בשבוע שעבר פרסמנו על הקומבינה בהפרטת החשמל והנושא החם הוא כיום נמל אשדוד שמרוויח מאות מיליונים בכל שנה.
מי אלו שלוחצים ודורשים לנהל את הנמל החדש באשדוד וכיצד הם הרוויחו 100 אלף ש"ח ביום שקל ביום בתרגיל על חשבון הציבור?

 
-
בינואר 2004 הפריטה המדינה את אחזקותיה בצים לחברה לישראל מקבוצת האחים עופר, תמורת 115 מיליון דולר, המשקף שווי של 236.6 מיליון דולר.
מי שדחף את ההפרטה היה בנימין נתניהו  שקידם באותה התקופה גם את הפרטת אל על, בזק ובנק דיסקונט. 

בעקבות המכירה נשמעה ביקורת חריפה מצד גורמים רבים בטענה שצים נמכרה במחיר נמוך בהרבה משוויה. בעקבות ההפרטה מונה עידן עופר לי"ור החברה.

במסגרת ההפרטה ניתנה למדינה מניית זהב מהווה רשת ביטחון שמחייבת את צים להישאר בבעלות ישראלית, ולהחזיק צי של 11 אוניות לצורך שימוש בשעת חירום (מניית זהב שצים תובעת היום לבטל כי היא פוגעת בריווחיות שלה). 

העסקאות המוזרות:

בספטמבר 2004 צים חתמה על עסקה עם זודיאק (שבבעלות האחים עופר), במסגרתה היא מכרה לה (כלומר לבעלים/מנהלים שלה) שתי אוניות וחכרה את אותן האוניות חזרה לתקופה של 6 שנים. כלומר עשתה ביזנס עם עצמה על חשבון הכסף הציבורי.

באוקטובר צים חתמה עם עופר ספנות וזודיאק (כלומר שוב הבעלים/מנהלים של צים חותמים עם עצמם למען עצמם)על הסכם משותף לרכישת 8 אוניות ממספנה בסין ועוד 4 ממספנה ביפן, בעלות כוללת של 820 מיליון דולר.

עסקה זאת הוגדרה כ"עסקת בעלי העניין" (עסקים בין החברה הציבורית לבין מנהליה) הגדולה בתולדות הבורסה בתל אביב.

מתוך 12 האוניות, צים רכשה בעלות מלאה על ארבע מתוכן, ארבע בבעלות משותפת עם עופר ספנות, אותן התחייבה לחכור לתקופה של 10 שנים, ועוד ארבע בחכירה לתקופה של 10 שנים.

ב-2006 צים ועופר ספנות חתמו יחדיו על חוזה לקניית שמונה אוניות מכולה חדשות ממספנה בטיוואן בעלות של כמיליארד דולר!

ביולי ובאוקטובר 2007 צים חתמה על שתי עסקאות עם עופר ספנות במסגרתן היא מכרה את חלקה באוניות הללו לעופר ספנות, התחייבה לחכור אותן חזרה לתקופה של 12 שנה החל מ-2010-2011, ובסיום התקופה לרכוש שוב 50% מהבעלות עליהן!

במקביל לעסקאות אלו - מנהלי החברה מושכים משכורות בסדרי גודל של עשרות מיליוני שקלים.

העסקאות המפוקפקות מתפוצצות לנו בפנים:

ב-2008 שוק הספנות העולמי נכנס להאטה. המשבר הרע משמעותית את מצבה הפיננסי והיא נאלצה להשבית חלק ניכר מהצי שלה, כשבאותו הזמן היא ממשיכה לחכור אוניות מעופר ספנות ומזודיאק (שגם היא בבעלות האחים עופר) במחירים של פי שלוש מהשוק. בכך האחים עופר הרוויחו כ100,000 ש"ח ביום! שהם עשרות מיליונים בשנה רווח....בעוד צים, החברה הציבורית שהם מנהלים והפנסיות שלנו שמושקעות בה  מפסידה עשרות מיליונים מעסקה זו.

 ב-2009 צים נאלצה לבקש הסדר חוב עם הנושים שלה והחברה לישראל נאלצה להזרים לה כספים כדי למנוע מצים לפשוט רגל (כשבינתיים היא ממשיכה לשלם סכומים מופקעים לבעלי העיניין וממשיכה לשלם משכורת למנהליה בסך של עשרות מיליונים לכ"א!).

החברה לא הצליחה להתאושש – צים המשיכה לרשום הפסדים ולגרור הערת עסק חי בדו"חותיה.

החוב של צים לנושים תפח כבר לכ12  מיליארד שקל!!! ובמסגרת הסדר החוב המתגבש בימים אלו, היא צפויה למחוק כמחצית מהסכום. כלומר, זו עשויה להיות מחיקה של כ 6 מיליארד שקלים - התספורת הגדולה בתולדות המשק הישראלי. כלומר הנושים, ובהם מחזיקי האג"ח של הפנסיה של הציבור, יבצעו מגה־מחיקה.

בין נושים נמצאות כמה מחברות הביטוח הגדולות במדינה, הראל, מגדל וכלל, וגם קרן הפנסיה עמיתים.

בנוסף, החברה לישראל וצים ביקשו מהמדינה לוותר כליל על מניית הזהב או לשנות את תנאיה באופן שתתבטל זכות הווטו שיש למדינה על היכולת לסחור במניותיה של צים כחלק מעסקת מכירה או במסגרת עסקת מיזוג של צים עם חברת ספנות אחרת כן, מדובר על אותה מניית הזהב שניתנה למדינה בעת הפרטת החברה והיא מהווה רשת ביטחון שמחייבת את צים להישאר בבעלות ישראלית, ולהחזיק צי של 11 אוניות לצורך שימוש בשעת חירום.

היכולת לסחור במניותיה של צים מבלי להיות כפוף לזכות הוטו של המדינה כחלק ממניית הזהב נדרש גם על ידי הגורמים המממנים את צים כמו בנקים ומספנות, שיקבלו כחלק מהסדר החוב 68% ממניותיה של צים בתמורה לוויתר על חוב בהיקף כולל של 1.4 מיליארד דולר.

ניגוד עניינים:

משרד האוצר הטיל על מנכ"לית המשרד, יעל אנדורן , לגבש את עמדת המשרד באשר למניית הזהב של צים.

אמממה.... מסתבר שאותה יעל אנדדואן הייתה חלק מהצוות להסדר החוב של צים ב-2009 וכן שימשה כדירקטורית בבז"ן (שבבעלות....החברה לישראל...שהיא הבעלים של צים).

בתחילה הוטל תפקיד גיבוש עמדת המשרד על מנהל רשות החברות, אורי יוגב, אולם בשל קשריו האישיים והעסקיים של יוגב מנכ"ל החברה לישראל, הוחלט להעביר את התפקיד למנכ"לית המשרד, יעל אנדורן. אולם גם לאנדורן קשרים המעמידים אותה בניגוד אינטרסים.

בנוסף לכך שכיהנה כדירקטור בבז"ן, אנדורן שימשה גם  כמנכ"לית "עמיתים", הגוף שמנהל את קרנות הפנסיה הגרעוניות, ובתפקידה זה הובילה את הסדר החוב הקודם של צים מול בעלי האג"ח משנת 2009. הסכם בו הוחלט על  דחיית החוב עד לשנת  2020.

בעקבות ההסדר הקודם, פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, התלונן כי צים לא העמידה כל בטוחות למחזיקים, וטען כי קיימת "רשלנות של אלה שייצגו את קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות".

בעבר הוחלט בנציבות שירות המדינה כי אנדורן לא תעסוק בנושאים הקשורים למשפחת עופר בחצי השנה הראשונה בתפקידה. והנה תקופה זו כבר חלפה לפני מספר חודשים (וראה זה פלא....מיד היא, דווקא היא, נשלחה לסגור איתם ענייניים).

בעקבות הסערה, שר האוצר, יאיר לפיד, הודיע בימים האחרונים כי החליט שהמדינה לא תוותר על מניית הזהב שלה בחברת הספנות צים.

החלטת שר האוצר יאיר לפיד שלא לוותר על מניית הזהב ולא לשנות את תנאיה מעמיד על כן בספק את אישור הסדר החוב של החברה ומגדיל את הסיכויים שצים תידרש לבקש את הגנת בית המשפט מפני נושיה ולהיכנס להליך של הסדר חוב בחסות בית המשפט.

למה לא כדאי להגיע להסדר עם החברה לישראל?

צים נמנית עם עשרים החברות הגדולות בעולם בתחום ההובלה במכולות.

לפי הנתונים הכספיים שפורסמו על ידי החברה לישראל וצים היא היום מאוזנת תפעולית. הרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) שלה....חיובי זה שנתיים.

נטל החוב שרובץ על צים נוצר בעיקר בגלל המהלכים החריגים שעשו מנהליה ובעליה בעבר.

לפי הנתונים שפורסמו על ידי החברה לישראל – "ניתן להפעיל את החברה בצורה מאוזנת ולטפל במקביל בהסדר החוב".

בעלי השליטה בצים (אלו שהתעשרו מעשיקתה) מבקשים  לבטל את ה הוראה שמחייבת את צים לקבל את הסכמת המדינה למכירת השליטה בחברה לגורם שלישי. הדרישה נועדה בעצם לאפשר לזרים להשתלט על החברה ומשכך, אם השליטה תועבר לידי זרים, הם לא יהיו מוכנים לבוא לישראל כשיהיה כאן מצב חירום.

קבלו תרחיש שבו נמל אשדוד או נמל חיפה מופגזים, הממשלה מורה לצים להוביל ציוד חיוני, מזון וצרכים אחרים של המשק לנמלי המדינה, והצוותים הזרים עוצרים בקפריסין ומסרבים להגיע לכאן. בתרחיש כזה למדינה לא תהיה יכולת לאכוף על צים את הובלת הציוד והמזון וכל שתוכל יהיה לחלט את הערבות שהחברה לישראל נתנה לה בסך 10 מיליון דולר (יהיה שווה להם, אבל לא לנו!)

תרחיש זה הוא יותר מסביר לאור מה היכולת שארגוני הטרור בעזה מפתחים ומשפרים את רמת הדיוק של הטילים משנה לשנה.  כך גם החיזבאללה והסורים בצפון יכולים להשבית את נמל חיפה.

אם החברה לישראל לא תצטרף להסדר?

לפי מתווה ההסדר תזרים החברה לישראל כ-200 מיליון דולר תמורת נתח של כ-32% ממניותיה.

לפי בדיקת הנאותות שנעשתה לחברת צים על ידי דלויט,  מדובר בהשקעה כדאית מבחינת החברה לישראל - כי תמורת ה-200 מיליון דולר הם יקבלו 32% מהמניות (השווי של צים לפי אותה הערכה עומד על שווי ההון העצמי של צים, 640-680 מיליון דולר לאחר הזרמת ההון של החברה לישראל).

לטענת צים - ללא הזרמת ההון של החברה לישראל החברה תגיע לחדלות פירעון. החברה תעבור לכונס נכסים או מנהל מיוחד. כך הם מנסים להפחיד את כולנו, כאילו יהיה מדובר בקטסטרופה של ממש! אך מסתבר שלא כך:

ההערכה היא שהם משחקים פוקר עם המדינה – כי הם  יודעים שכל מנהל מיוחד שימונה עקב הפרוק, יבקש לבדוק את מערכת היחסים בין החברה לבעלי השליטה – ושם הוא עשוי לגלות ולפתוח את כל מערכת היחסים שהייתה בין בעלי השליטה לחברה והכיצד הם התעשרו על חשבון הציבור תוך שהם עושקים אותה.  הוא יראה שבהערכת השווי שהוכנה על ידי PWC מצוין שחוזי החכירה של צים נקובים במחיר הגבוה ממחיר השוק,  הוא יגלה שהייתה מערכת יחסים בין הבעלים של החברה לישראל לבין החברה לישראל ועסקאות בעלי עניין בהיקף גדול מאוד. הוא ישאל - לפי מה נקבעו דמי החכירה?

אם הכונס ייכנס לניירות יכול להיות שהוא ימצא שם דברים מאוד מעניינים...למשל שדמי החכירה שהיא משלמת לבעלי שליטה – הוא קרוב לפי 4 ממחירי השוק (27 אלף דולר ליום לכול אונייה לעומת 7000 דולר מחיר השוק נכון להיום!) תכפילו ב20 אוניות = 540אלף דולר ליום!! . תכפילו ב365 יום בשנה....(ותגלו שאין במחשב שלכם כל כך הרבה אפסים, נעזור לכם - מדובר בקרוב ל200 מיליון דולר בשנה (כ740 מיליון ש"ח) שצים משלמת לבעלי העניין בה ובשנים קודמות ההיקף  היה אף גבוה יותר.

מדובר על למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה פער בין מחיר השוק למחיר שהם משלמים לבעלי העניין....עכשיו תבינו הכיצד בעלי העניין הפכו לעשירים ביותר בישראל (ומעשירי לונדון) ולעומת זאת, הכיצד צים על סף קריסה כלכלית...

ואגב בעלי השליטה לא מעבירים מיסים למדינה כי הם מפעילים את החברות הפרטיות שלהם ע"י חברות זרות שרשומות במקלטי מס בלונדון ולשם כך גם העבירו את מגוריהם מישראל ללונדון.

למה כדאי להחזיר את צים לציבור?

למרות שהם עשו קופת ענק על חשבון המדינה, בעלי צים... לא משלמים מס למדינה. הם מושכים את הרווחים שהם עושים על גבה של צים דרך חברה הניהנת מקומבינת מקלט מס ואף העבירו את מגוריהם ללונדון.

לפי התחזיות של צים והחברה לישראל, לאחר הורדת נטל דמי החכירה של בעלי השליטה ומהלכים אחרים היא צפויה לרשום כבר השנה רווח תפעולי של 100 מיליון דולר.

כלומר ניתן  להפעיל אותה דרך כונס או מנהל מיוחד שיפעיל אותה  ובמקביל ידאג להחזיר את החוב לנושים.  אפשר  להנפיק את החברה בבורסה, לממש נכסים, לפנות לבעלים, שמשכו יותר ממיליארד דולר בשנים האחרונות בדמי חכירה....ולבקש את הכסף בחזרה.

והסיבה החשובה ביותר היא - שהמדינה חייבת להעביר מסר - להפסיק עם הקומבינות על חשבון הציבור. די לעשיית עושר עם תאווה בלתי נגמרת על חשבון כספי הציבור. 

אם אתם מחפשים שחיתות, הרי זוהי השחיתות הגדולה שמתנהלת על הבמה, בחסות החוק ובשתיקת כל הגורמים שאמורים להגן עלינו. 

עכשיו הם רוצים להיות גם הבעלים של הנמל החדש באשדוד.....ואתם הקוראים עוד תתגעגעו מאוד לעובדי הנמל

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה