דוח מבקר העירייה: חובות כבדים ומינהל לא תקין בחברה העירונית "תשתית"


להאזנה לתוכן:

מבקר העירייה, שלמה בן עזרא, הגיש לחברי מועצת העיר אשדוד את דוח הביקורת לשנת 2012. בין פרקי הדוח גם דוח ביקורת קשה על החברה העירונית תשתית. " "כספי הציבור שהושקעו בה ירדו לטימיון", מציין המבקר בדו"ח ומציין כי הוצאות החברה על שכר זינקו בשנים האחרונות

מבקר עיריית אשדוד בדק בדוח השנתי לשנת 2012 את התנהלות החברה העירונית תשתית, שיעודה היה לקדם פרויקטי תמ"א 38 ברובעי העיר הישנים, לחזק מבנים ולקדם פרויקטי פינוי בינוי. אלה שבדוח החריף מציין המבקר כי מאז הקמתה בשנת 2006, בוצעו רק שלוש עיסקאות בהם בניינים שופצו באופן מלא.

עוד מצוין בדוח הביקורת כי מתוך 165 בניינים ישנים ש"תשתית" קיבלה עבורם תשלום ראשון לביצוע חיזוק ושיפוץ – רק חמישית מתוכם התקדמו לשלב מתקדם יותר אולם באף אחד (!) מהבניינים לא הושלם ביצוע הפרויקט ולא הוצא היתר בניה. "קיים חשש שהדיווח של החברה על הבניינים הנמצאים בשלבי התקדמות שונים, נעשה בעיקר על מנת לקבל מהעירייה את התמורה, בעוד שבפועל הפרויקטים לא קודמו כלל", כך נכתב בדוח.

עוד מציין המבקר בדוח כי מתוך 21 בתים שעבורם קיבלה תשתית כסף מעיריית אשדוד,  ל-14 מתוכם הוגשו בקשות להיתרי בניה על ידי יזמים פרטיים. ""אנו רואים בחומרה רבה את העברת הפרויקטים שקודמו על ידי החברה במימון העירייה ליזמים פרטיים", נכתב בדוח.

בדוח מצוין כי הפסדי החברה לשנים 2009-2012 עמד על כ-2.6 מיליון ₪, כאשר ההכנסות של החברה היו מעיריית אשדוד בלבד (כספי הציבור). בדוח צוין כי החוב לבנק בגין ההלוואות נכון למועד הביקורת עמד על כ-5 מיליון ש"ח.

"הביקורת רואה בחומרה את העובדה שחלק ניכר מהוצאותיה של החברה היו בגין תשלומי שכר והוצאות הנהלה. עוד נמצא שהחברה פעלה בניגוד להנחיות משרד הפנים: "הביקורת רואה בחומרה את הפרת ההנחיות ואת ההתעלמות מהדרישות", נכתב בדוח המבקר בכל הנוגע לגיוס עובדים לחברה. 

בדוח מצוין כי גיוס העובדים נעשה ללא מכרז, למעט המנכ"ל, וכי עלויות השכר גדלו בשלוש השנים האחרונות פי 2.5, בעוד בשנים אלה סגרה החברה רק שתי עסקאות! התחזית להכנסות של החברה עמדו על כ-72 מיליון ש"ח, אך בפועל לא היו לחברה כל הכנסות. במהלך שנות פעילותה הוציאה החברה 6.5 מליון ₪ והכניסה מפעילות עסקית רק כמיליון ₪, צוין בדוח.

בדוח מציין המבקר כי בחלק מהמקומות החזיקה החברה את הדיירים כבני ערובה, וכשהם לא יכלו יותר לסבול את הסחבת וביקשו לעבור ליזם פרטי, החברה סירבה. בחלק מהמקרים מדובר בדיירים קשישים וקשיי יום, שהתקשו להתמודד מול החברה. חלק מהדיירים כבר הלך לעולמו ולא זכה לראות את השיפוץ יוצא לפועל.

ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, בהערותיו לממצאים בגוף הדו"ח ציין שהנחה את המנכ"ל, הגזבר ומהנדס העיר להפיק את הלקחים הנדרשים מהליקויים ולהגביר את הפיקוח והבקרה על החברה במטרה לוודא שהיא מממשת את מטרותיה. בנוסף הורה לערוך הסכם חדש בין העירייה ל"תשתית". 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה