כוננות מדוזה: בארצות הים התיכון מזהירים מנחיל ענק ומטריד. לישראל כנראה שנחיל זה לא יגיע.


להאזנה לתוכן:

מדענים בפרויקט חובק ים תיכון איתרו מיליוני מדוזות העושות דרכן לחופי ים התיכון. לאיטליה ולספרד צפוי להגיע נחיל רעיל שפוגע פעם בעשור. "צפיפות של 30-40 מדוזות במ"ר".
ד"ר הדס לובינבסקי, חוקרת במכון לחקר ימים ואגמים מרגיעה את תושבי ישראל ואשדוד: " הסבירות היא שהן לא יגיעו אלינו, רק כמה בודדות, אולי אחת-שתיים שיסטו מהנחיל".

ד"ר הדס לובינבסקי, חוקרת במכון לחקר ימים ואגמים טוענת כי המדוזות התחילו להגיע לחופי ישראל, אך לא מדובר על הצפה של נחילים. "הן יגיעו כשהתנאים יהיו בשלים. אנחנו לקראת קיץ, אבל בסוף השבוע האחרון איתרו רק מדוזות בודדות מול חופי אשדוד. עכשיו, לקראת הקיץ ועונת הרחצה, מתחילים להופיע מקרים אבל עדיין לא מדברים על הנחילים".

במקביל, מדענים בפרויקט חובק ים תיכון איתרו מיליוני מדוזות העושות דרכן לחופי ים התיכון. לאיטליה ולספרד צפוי להגיע נחיל רעיל שפוגע פעם בעשור. "צפיפות של 30-40 מדוזות במ"ר"

מדענים ברחבי המזרח התיכון מספרים כי מספר המדוזות השנה מאיימות לא רק על המגוון הביולוגי באחד הימים מהמגוונים והעשירים ביותר בדגים, אך גם על בריאותם של עשרות אלפי תיירים הצפויים להגיע הקיץ לחופים במדינות אלו.
פרופסור סטפאנו פיראינו מאוניברסיטת סלנטו שבדרום איטליה, ראש הפרויקט המזרח-תיכוני לאיתור וניטור מספרן העולה של מדוזות, שמשגשגות כתוצאה מההתחממות הגלובלית ודיג מוגבר, מספר:
"טסתי מעל 300 קילומטרים של קו חוף ב-21 באפריל וראיתי מיליוני מדוזות".
המכון איתר באביב נחיל של אחד הזנים הרעילים ביותר, הנקרא "פלגיה זוהרת", לאורך חופי קטלוניה וולנסיה.
לדברי ג'וזף מריה גילי, חוקר מדוזות ותיק במוזיאון החקר הימי בברצלונה, התצפית הייתה מפתיעה במיוחד משום שהנחילים מהסוג הזה היו קרובים לחוף: "לרוב מדוזות בגודל הזה לא מגיעים לחוף בגלל טמפרטורת המים". "ראינו כמויות לאורך קילומטרים ארוכים ובצפיפות של 30 עד 40 מדוזות במ"ר", סיפרה החוקרת ורוניקה פואנטס ל-ABC הספרדי. "אלו שמצאנו באביב הזה הן גדולות במיוחד".

כמות המדוזות האמירה בשנים האחרונות ונראה כי מדובר בתופעה גלובלית. בימים אלו המדוזות בחופי האי למפדוזה, אליו מגיעים 300 אלף תיירים בשנה – שם אנשים יוכלו לשחות שבוע אחד בכל הקיץ. מדובר ב"בעיה גוברת בים התיכון, כמו ביתר העולם. אך הבעיה היא בשיאה באוקיינוסים". חופים נוספים שנפגעו היו חופי סרדיניה, סיציליה, מלטה וחופי הים התיכון המזרחיים.

ד"ר לובינבסקי מספרת שהנחיל של ה"פלגיה הזוהרת" פוגע במערב הים התיכון. "מדוזה מסוג זה היא מאוד צורבת בעקיצה שלה והיא מופיעה בנחילים גדולים. זו מדוזה מקומית ים תיכונית - לא מהגרת כמו זו שאנחנו מכירים ש'היגרה' מים סוף. אחת לשבע או עשר שנים יש לה תופעה של התפוצצות אוכלוסין". לדבריה, "בפעם אחרונה שהייתה התפוצצות אוכלוסין בארץ נמצאו פרטים בודדים. המקרה החריג בקיץ הקרוב פוגע בחופי איטליה וספרד ולא אצלנו.
מה שמפתיע זה שההתפרצות היא קצת יותר מוקדמת מהרגיל ומדובר בכמויות אדירות - ובגלל שהן הרבה יותר צורבות, בחופים האלה מרימים דגלים אדומים - לא כי הים סוער - אלא בגלל המדוזות. הסבירות היא שהן לא יגיעו אלינו, רק כמה בודדות, אולי אחת-שתיים שיסטו מהנחיל".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה