ממצאים ארכאולוגיים חשובים התגלו באשדוד


להאזנה לתוכן:

בחפירה שניהלה רשות העתיקות בגבעת יונה באשדוד, נחשף בסיס של מצודה גדולה ששכנה במקום בתקופה בית ראשון. החפירה ארכאולוגית שמומנה ע"י חופית, מאששת את קיומם של חיים בתקופת יונה הנביא באשדוד. אלו עשויים להפוך לאטרקציה תיירותית חשובה.

צילום: סער גנור.
גבעת יונה", באשדוד, המזוהה כמקום קבורתו של הנביא לפי מסורות שונות, נחשפו ממצאים ארכיאולוגים המאששים את קיומם של חיים במקום בתקופתו – תקופת בית ראשון.

בחפירה ארכיאולוגית שניהלה רשות העתיקות בגבעת יונה באשדוד לקראת עבודות פיתוח של "חופית" - החברה לפיתוח התיירות בעיר, נמצאו שרידי קירות מסיביים ברוחב של יותר מ-1 מטר, המתוארכים לסוף המאה השמינית ותחילת המאה ה-7 לפני הספירה. 

לפי הערכת רשות העתיקות, קירות אלו היוו יסודות למבנה גדול  בימי הבית הראשון – שהיא תקופתו של הנביא יונה, שחי במאה ה-8 לפני הספירה.
על פי המקורות יונה היה נביא שנבלע ע"י דג לאחר שסירב להביא בשורה קשה עבור יושבי נינוה. לפי המסורות המוסלמיות, התקדשה "גבעת יונה" כנקודת ציון לקברו של יונה הנביא ("נבי יונה"), ולפני כעשור הכריזה על המקום כקברו של יונה.

ממצא זה מצטרף לממצאים שהתגלו בסמוך בחפירה קודמת בשנות ה-60.
על פי הממצאים, שימש כמצודה מימי הבית הראשון.

גבעת יונה, אשר נישאת לגובה של כ 50 מ' מעל פני הים, היא הגבעה הגבוהה ביותר באשדוד, ממנה ניתן לצפות לעבר הים, אל תל מור - בנקודת השפך של נחל לכיש.
סער גנור, ארכיאולוג ברשות העתיקות, טוען כי יתכן שהמקום שימש כנמל קדום, ואל תל אשדוד. קיימות שתי אפשרויות באשר למי שאכלס את המצודה בימים ההם: יש אפשרות שהיא נשלטה בידי האשורים - שליטי האזור בתקופת הברזל, ויתכן שישב בה יאשיהו מלך יהודה, ש כבש מהאשורים שטחים ושלט באשדוד- ים במאה ה-7 לפני הספירה.

בעיריית אשדוד הוחלט לעבוד בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות ולהעמיק את הטיפול באיתור ממצאים ארכיאולוגיים אשר עשויים להפוך לאטרקציה תיירותית באשדוד שתטיל אור מרתק ותספר על החיים, התרבות והפולקלור בסביבה בעת הקדומה.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה