מחאת השבת הגיעה לישיבת המועצה - שהייתה אחת הסוערות ביותר בהיסטוריה של העיר


להאזנה לתוכן:

ישיבת מועצת עיר טעונה במיוחד התקיימה ביום רביעי כשביציע הצופים ומחוץ לאולם התגודדו רבים מובילי המחאה בעיר אשדוד כנגד הכפייה הדתית. בישיבה, שהייתה אחת הטעונות והסוערות ביותר בהיסטוריה של העיר, עלה לדיון נושא הסינמה סיטי. כאשר ברקע צועקים לעברו תושבים להתפטר, אמר ראש העיר שהוא בעד הקמת הסינמה.
על מחאת השבת אמר ראש העיר לחברי האופוזיציה: "על אפכם וחמתכם לא תהיה פה מלחמת אחים". בכל מהלך הישיבה, מהיציע ומחוץ לאולם המועצה צעקו מפגינים לראש העיר להתפטר. בסיום הישיבה, לאחר שחברי האופוזיציה לא היו מרוצים ממהלך ההצבעה, הם קמו ועזבו את אולם הישיבה במחאה. צפו בשידור החי שהועבר באשדוד נט

זאת הייתה אחת מישיבות המועצה הטעונות והסוערות ביותר שידעה העיר אשדוד. מנגד, קשה היה לשמוע את המון התושבים ביציע הקהל ומחוץ לאולם הישיבה קוראים בקולי קולות לראש העיר להתפטר. שוטרים הוזעקו למקום על מנת לשמור על הסדר, ואלה נעמדו מחוץ לאולם הישיבה על מנת למנוע התפרצות קהל לישיבה המועצה. 

עם כניסתו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי למליאה נקראו מהקהל קריאות "לסרי הביתה" ו"זו הקדנציה האחרונה שלך", "לא נהיה בית שמש" . 

עו"ד גבי כנפו, ממלא מקום ראש העיר ניסה להתחיל את הישיבה... בלטה בהיעדרה- הלן גלבר חברת מועצת העיר (שנכנסה לאולם רגע לפני הדיון על ה'ביג' פאשן, אך נאלצה לעזוב בבהילות לאחר שעודכנה כי בתה לא חשה בטוב והיא פונתה לבית החולים).


הדיון על הביג והסינמה סיטי:
"אני לא מבין איך עיריית אשדוד מתנגדת לפתיחה של בתי קולנוע ומאלצת את תושבי העיר לנסוע לראשון לציון?" שאל אלי לחמני, חבר מועצת העיר. "אם התושב במרכז צריך לדאוג לו לשעות הפנאי והבילוי".
על דבריו ענה כנפו: "זו פוליטיקה זולה. יש פה הרבה אנשים שבאו כדי לשמוע את האמת. עבדנו קשה כדי לאפשר אותה וזה מאוד קשה לאשר לפי צרכי הקרקע ומבחינת התב"ע".
התפרצו לדבריו סניה כנצלסון, צבי צילקר ונעים שומר. כצנלסון אמר: "לפני שלוש שנים היית הפתיחה חגיגית של הביג, שם אמרת שתשמח אם ייפתח במתחם סינמה סיטי. למה עכשיו בשם עיריית אשדוד אתה מתנגד לדברים שהבטחת?"

עו"ד נעים שומר הציג מכתב ממנכ"ל ביג על כך שהוא מוותר מראש על כל תוספת שטח מסחר, רק שהעירייה תסיר את ההתנגדות להקמת הסינמה סיטי.

ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי אני בעד הקמת הסימה סיטי באשדוד:

"ההתנגדות היא תכנונית ולפי חוק העזר העירוני אין בעיה שבתי קולנוע יעבדו בשבת. אנחנו מבינים וזה ברור ומובן מאליו שהאופוציזיה לא תחמיץ את ההזדמנות לקשור את ההתנגדות של העירייה לתוספת שערורייתית של 30 אלף מ"ר. יש שם כשלים תכנוניים ברורים. אתם הרי אנשים הגיוניים- אין קשר לשבת, לפי חוק העזר העירוני אין התנגדות לפתוח בתי קולנוע אז למה שנתנגד לפתוח את הסינמה סיטי? אני חובב קולנוע ובעצמי ולפחות פעם בחודש הולך לקולנוע. לא מדובר פה בהתנגדות אידיאולוגית. אני בעד הקמת הסינמה סיטי".
ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. צילום: חן בוקר
על הקנסות לעסקים בשבתות בעיר ומחאת השבת, אמר לסרי: 
"פגשתי בשבועות האחרונים נציגים מקהילות שונות ברחבי העיר- חילונים, חרדים, דתיים ומסורתיים וכולם הסכימו חד משמעית שאם 'מרכול' פתוח בשבת אל מול בית כנסת יש לסגור אותו, כדי לא לפגוע בציבור הדתי. 
יצאנו ואכפנו את החלטת בית המשפט ופעלנו על פי החוק. כולנו יודעים כאן שכמו שהעיר לא יכולה להיות פתוחה לגמרי היא גם לא יכולה להיות סגורה לגמרי. אנחנו היום בונים אכיפות באזורים ורמות שונות ומייצרים מדיניות אכיפה".

בסיום דבריו פנה ראש העיר בפנייה אישית במיוחד לסניה כצנלסון, והציע לו לחפש דברים טובים שהוא יודע לעשות ופחות להכפיש, שכן בכל מערכת בחירות לאורך השנים שיחק תמיד על החרדים נגד החילונים ויצר מריבות והוסיף כי באשדוד לא תהיה מלחמת אחים. "בכניסה לאשדוד יהיה שלט ובו יהיה כתוב שבאשדוד גרים חילונים, חרדים, דתיים ומסורתיים יחדיו, מ- 99 קהילות שונות", אמר ראש העיר.

בתגובה לדברים אלה של לסרי, אמר שמעון כצנלסון:

"לסרי, תמיד קראתי לך אדוני ראש העירייה. הפעם, עברת לפסים אישיים.  אני לא סניה בשבילך, רק חברים שלי קוראים לי סניה. אתה לא חבר שלי. אתה תקרא לי שמעון". 

כצנלסון המשיך בדבריו, למרות שנקרא לסדר על ידי יו"ר המועצה גבי כנפו: "אתה רוצה מלחמת אחים ואני מודיע לך, זה לא יקרה. תושבי אשדוד אנשים חכמים ואני יודע למה עכשיו המלחמה הזאת משרתת אותך יותר מכולם. הכוונה שלך ברורה, לחתום הסכם עם החרדים עכשיו. אשדוד לא בית שמש, לא הייתה ולא תהיה, גם אם זה רצונך". 
בהמשך דבריו ציטט כצנלסון את דבריה של שרת המשפטים איילת שקד, שהתייחסה לאכיפה נגד עסקים בשבת: "ראש העיר החליט ללכת עם החרדים. מי שצריך לבוא איתו חשבון הם התושבים בקלפי".  כצנלסון הוסיף: "יש עקרונות יותר חשובים מהפוליטיקה ומעניינים אישיים. את זה, או ששכחת, או שמעולם לא למדת. אתה יכול לסגור לי את המיקרופון. אבל אתה לא תוכל לסגור את אשדוד. לסרי, אני לא מאמין לך. תושבי אשדוד לא מאמינים לך. אשדוד לא מאמינה בך". 

בסיום דבריו של כצנלסון קמו כל חברי האופזיציה ועזבו את ישיבת המועצה כאקט של מחאה. בחוץ המשיכו להתגודד תושבים שהגיעו למחות נגד הכפייה הדתית, ורק בסיום הישיבה הסוערת נרגעו במעט הרוחות.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה