בגרות חורף: איך שורדים ועוברים את המבחנים


להאזנה לתוכן:

תקופת בגרויות החורף החלה - וחוץ מלאחל לכם הרבה בהצלחה - צוות המומחים של עמותת עתיד פלוס הכין עבורכם טיפים ועצות שיעזרו לכם לעבור את התקופה בהצלחה ולהוציא ממנה את המיטב

עונת בגרויות חורף 2018 יצאה לדרך, וכ-220 אלף תלמידים ייבחנו במגוון תחומים. דניאל קובלר, מנכ"ל עמותת עתיד פלוס, המקדמת ומנגישה לימודי מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה תוך טיפוח חשיבה, יצירתיות ויזמות בקרב ילדים ובני נוער, ריכז עבורכם את כל הטיפים שיוכלו לעזור לכם להגיע לבחינות כמה שיותר מוכנים.

אם אין אני לי מי לי - אלברט איינשטיין אמר: "החינוך הוא מה שנשאר, כאשר שוכחים את כל הדברים שלמדנו בבית הספר". ואכן, בנוסף לידע, בית הספר אמור להקנות לנו כלים חשובים לחיים כמו למשל הרגלי למידה ויכולת להתמודד עם חומר חדש בכוחות עצמנו. כדאי לראות במבחני הבגרות הקרובים הזדמנות לשפר את היכולות האלו. חלקנו רגילים לכך שהמורה תמיד שם כדי להסביר, לתמוך ולדרבן אותנו ללמוד. עכשיו זה באמת תלוי רק בנו - זו ההזדמנות שלנו להראות לעצמנו שאנחנו מסוגלים להסתדר גם לבד - ללמוד, לתרגל ולהצליח.

כדי להזיז הר ממקומו עליך להתחיל עם האבנים הכי קטנות (פתגם סיני) - כשאנחנו לא מבינים נושא כלשהו - הוא בד"כ נראה גדול ומפחיד. במקרה כזה כדאי לפרק אותו לנושאים קטנים יותר שמהם הוא בנוי. בדרך כלל נופתע לגלות שרוב הנושאים הקטנים הם פשוטים ללמידה וייתכן שאפילו את חלקם אנו יודעים. למשל, בעיה מילולית במתמטיקה בנויה ממספר חלקים: קריאה וסימון נתונים חשובים, בחירת משתנה, תרגום השאלה למשוואה ופתרון המשוואה. מדובר בעצם על ארבע מיומנויות שונות - שכל אחת מהן ניתנת לתרגול נפרד. נכון שעכשיו השד כבר לא כזה נורא?

לך חפש... בעידן של היום, אחת מהמיומנויות החשובות ביותר היא לדעת למצוא חומר באינטרנט. כמעט לכל נושא ובעיה במתמטיקה ניתן למצוא הסבר ודוגמא באינטרנט. ניתן ואף רצוי להכיר אתרים שונים ולשוטט בהם קצת. לכל אתר יש את היתרונות שלו, כך שגם אם ההסבר באתר מסוים לא מספיק ברור, יש עוד הרבה אתרים שיכולים להציע הסבר טוב יותר.

מתחילים בקלללל - הרבה פעמים כשתלמידים מתכוננים למבחן, הם נוטים להתחיל מהבעיה הכי קשה. כשלא מצליחים זה מאכזב ולעיתים גורם לחשוב שהנושא קשה מידי. אנחנו ממליצים על שיטה הפוכה - כדאי להתחיל מהתרגילים הפשוטים, ואז להתקדם בדילוגים לשאלות הקשות יותר. בצורה זו נבין טוב את הבסיס ונדע להתעכב בדיוק על הנושאים שצריכים תשומת לב מיוחדת.

אילוסטרציה. צילום: freepik

לא בלחיצת כפתור - ההתקדמות הטכנולוגית בעשור האחרון השפיעה מאוד על חיינו. בלי לשים לב, התרגלנו לכך שאנו מקבלים את מבוקשנו באופן כמעט מיידי. מידע באינטרנט, זמינות של אנשים בטלפון ותחבורה מהירה הם רק חלק קטן ממה שהקידמה הרגילה אותנו אליו. לפעמים אנחנו נוטים לשכוח שיש חשיבות גם לתהליכים ארוכי טווח ושלא תמיד אפשר לקבל תוצאות מידיות. תהליך הלמידה בכלל ומתמטיקה בפרט דורשים זמן, תרגול, משמעת ואורך רוח (סבלנות). אם נקבל את זה ואם לא, כך פועל המוח שלנו. לכן, כדאי להימנע מללמוד הרבה חומר ברגע האחרון ולפרוס את הלמידה לאורך מספר שבועות ובמנות קטנות.

אין מה להשוות - נהוג לומר על האינטליגנציה שהיא מגוונת. יש אינטליגנציה שמיעתית, רגשית, תנועתית ועוד סוגים רבים. כדאי לזכור שכל אחד מאתנו הוא מיוחד ושונה מהאחר. אם תלמיד אחד הבין מהר יותר נושא מסוים - זה לא אומר שהוא בהכרח טוב יותר. במקום להשוות את עצמנו לאחר, כדאי שנשווה את עצמנו לעצמנו - נחליט שבכל יום אנחנו נדע יותר ממה שידענו ביום הקודם. זו החלטה שתגרום לנו להישאר תמיד במסלול של התקדמות ללא קשר לאף אחד אחר.

לטעות זה טוב! כמה פעמים קרה שקיבלתם ציון לא טוב במבחן, ותוך מספר שניות המבחן המקומט מצא את מקומו בפח האשפה (או במקרה הטוב בפח המחזור)? אם זה קרה לכם, כנראה שוויתרתם על כמה הזדמנויות מאוד טובות לשפר את עצמכם. מבחן לא טוב הוא הזדמנות פז לראות מהם הנושאים שבהם אתם צריכים להשתפר. מתוך המבחן ניתן לראות מהן השגיאות הנפוצות שלכם ולמה כדאי לשים לב במבחן הבא. כדאי מאוד להכין תיקון מבחן כדי לא לחזור על אותן טעויות. גם אדיסון - שנחשב לאחד מגדולי הממציאים, הצליח לייצר נורה חשמלית רק לאחר 4 שנים שבהן ערך כ 2,000 ניסיונות שלא צלחו. כשנשאל על הניסיונות שכשלו הוא אמר: "אם מצאתי אלף דרכים שלא עובדות, לא נכשלתי. כל ניסיון שכשל הוא עוד צעד קדימה"

לא לטאטא מתחת לשטיח - בהרבה מקצועות ובמתמטיקה בפרט החומר בנוי נדבך על נדבך - כלומר כל נושא הוא חשוב, רלוונטי ולפעמים משמש כבסיס לחומר הבא. לכן, אם לא הבנתם נושא או טכניקה מסוימת, אל תוותרו מהר מידי. כדאי לנסות שוב, למקרה שתיתקלו באותה בעיה שוב בנושא מתקדם יותר.

מצ'עמם - מה לעשות, חלק מהלימודים ומהתרגול משעמים מאוד. במקרים כאלו תמיד נחפש תירוצים וסיבות לא לשבת וללמוד - וכנראה שנהיה גם מאוד מוצלחים בלמצוא אותם. במידה וגם אתם כאלה - מומלץ לקבוע ולשבת ללמוד עם חבר שאינו כזה. זה ייצור מחויבות שקשה יותר להימלט ממנה.

אילוסטרציה. צילום: freepik

עזבו אתכם מתאוריה - פעמים רבות אנחנו מתעקשים לעבור על כל החומר התיאורטי לפני שפתרנו אפילו תרגיל אחד. המציאות מוכיחה שכאשר לומדים למבחן, מעבר על תרגילים ממבחנים קודמים יעיל יותר ממעבר על החומר התיאורטי. לכן, גם אם לא הבנתם לעומק את ההסברים, כדאי להתחיל ולתרגל מבחנים. פעמים רבות נבין את הרציונל דווקא מתוך התרגול ולא מתוך הרקע התיאורטי.

נא לכבות טלפונים - כשרוצים ללמוד כדאי לארגן את סביבת הלמידה שלנו כך שתהיה מזמינה ללמידה. הרבה יותר נוח ונכון ללמוד כשהשולחן מסודר, כלי הכתיבה מוכנים, החומר למבחן מאורגן וכל העזרים הנדרשים נגישים. בנוסף מומלץ מאוד להקטין ככל הניתן גירויים סביבתיים (כן, זה אומר גם להשתיק את הנייד).

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה