שומרי השבת - הצעירים האשדודים שעומדים מאחורי המחאה נגד סגירת עסקים בשבת


להאזנה לתוכן:

חלוקת ההתראות לבעלי עסקים בשבת שעברה הצליחה להעיר את החילונים הרדומים של אשדוד. פעילי הציבור גיא סער ויגאל פורמן התאחדו כדי לגבש דרכי פעולה כנגד מה שהם רואים ככפייה דתית. הפעילות בפייסבוק תצא בסוף השבוע לרחובות ותכלול הפגנות, שיירת מחאה וחגיגת קניות בביג. פורמן: "הרבנים סחטו את לסרי לפני הבחירות"

פורמן (שני מימין) וסער (רביעי משמאל) עם הפעילים. צילום: צפריר אביוב

קפה ארומה שבסטאר סנטר הפך ביום שלישי בערב לחמ"ל של כעשרה פעילי ציבור, שהתכנסו לדיון חירום על צביונה של העיר אשדוד בעקבות ההחלטה לסגור את בתי העסק בשבתות. על המאבק הציבורי מנצחים גיא סער (29), יזם נדל"ן שפתח לפני כשבעה חודשים את קבוצת הפייסבוק "מחזירים את אשדוד לאשדודים", ויגאל פורמן (30), סטודנט להנדסת תעשייה וניהול ויזם סטארט אפ, שהקים השבוע את קבוצת הפייסבוק "שיירת רכבים בשבת, מחזירים את אשדוד לידינו".

"נכנסו לאנשים לתוך הבית", אמר סער בעקבות חלוקת ההתראות לבעלי העסקים בשבת האחרונה. "אנשים מתחילים להבין שמתעלמים מאיתנו באגרסיביות. לא יכול להיות שהרוב רוצה מתחמים פתוחים בשבת ובעירייה סוגרים עסקים. למה אני צריך לצאת מהעיר בשביל לשתות קפה בשבת?".

מחר (שבת, 17:00) צפויים תושבים לקיים הפגנה מול בניין העירייה כמחאה על האפליה שנוקטת העירייה, לטענתם, בין הציבור הדתי לחילוני.

"מי שייקח לנו את השבת אנחנו ניקח לו את השבת", אמר פורמן, שמתייחס לחוק הבלתי כתוב שמיושם בעיר במשך עשרות שנים, לפיו הרבעים החרדיים סגורים לכניסת כלי רכב בשבתות ומתחמי הקניות שבפאתי העיר פעילים, לרבות חופי הים.

לא עושים מנגלים, מצביעים

בימים הספורים שעברו מאז חלוקת ההתראות לבעלי העסקים הצטרפו יותר מ־1,400 חברים לקבוצה "מחזירים את אשדוד לאשדודים" שפתח סער. "פתחנו את הקבוצה כדי לגרום לאשדודים להתעורר ולהבין שביום הבחירות לא רק עושים מנגלים אלא יוצאים להצביע", אומר סער. "הקבוצה רוחשת ובה דנים בנושאים רבים ומגוונים. לפני שבת היו רשומים בקבוצה 2,600 חברים וביום שלישי הגענו כבר למעל 4,000 חברים. כל היום אני מאשר חברים בקבוצה".

סער מציג עמדה מתונה יותר בהשוואה לפורמן ומכוון את המאבק נגד המדיניות של לסרי ולא נגד התושבים החרדים ונציגיהם במועצה. "אני שומע שנמאס לאנשים מהזלזול ומחוסר היחס שהם מקבלים מהשלטון", הוא אומר. "בכל בוקר אנחנו מתעוררים לסיפור חדש שהמכנה המשותף הוא התעלמות מאיתנו התושבים. אני צריך לקום בבוקר ולגלות שקבוצה של אנשים יחליטו איך יתנהגו אנשים באשדוד? למה שמישהו יחליט עבורי איך להתנהג בבית שלי? שנאת החינם שמתחילה פה בבית היא מיותרת לחלוטין. אנשים חיו פה בשלום שנים על גבי שנים".

סער, פורמן ופעילים נוספים החליטו להתאגד יחד במאבק למען שמירת הצביון החילוני של העיר. "התחברנו להיאבק במקבלי ההחלטות, זה בושה מה שקורה", הוא אומר. "אם יש בעל עסק שמעונין לפתוח את החנות בשבת, מי אני שאומר לו לא? אין בעיה שבעלי עסקים יסגרו בשבת מבחירה, אבל לא מתוך הכתבה של מישהו אחר".

אילו דרכי פעולה אתם מתכוונים לנקוט?

"לנסות לאחד את התושבים ולגרום למקבלי ההחלטות להבין שאף אחד לא יכתיב לנו את הדרך לחיות. אני חושב שברגע שנתאחד ונתחיל לפעול דברים יזוזו".

יש גוף פוליטי שעומד מאחוריכם?

"אנחנו לא קשורים לאף מפלגה ולאף פוליטיקאי, אנחנו בסך הכל רוצים שהדמוקרטיה תישמר בעיר הזאת. אני אדם שלא מעוניין לרוץ לפוליטיקה, אני רוצה לחזור למחתרת אחרי שאשדוד תחזור לתושבים שלה. פוליטיקה לא מעניינת אותי".

וזוהי רק ההתחלה

ביום שישי אמורה לצאת שיירה של כלי רכב לסיור ברחבי העיר, כולל הרבעים החרדיים, לפני כניסת השבת. "אנחנו לא רוצים להתחיל בצעדים חריפים ומנסים ללכת בדרכי נועם", אומר פורמן. "אני מעריך שיהיו בין 20 ל־30 רכבים. נדביק עליהם בלונים שחורים כסמל למאבק נגד ההתחרדות של העיר".

וכאמור, למחרת (שבת, 17:00) צפויה הפגנה ברחבת העירייה. "לפני כן כולנו נצא בשעה 10:00 בבוקר למתחם ביג למסיבת קניות", אומר פורמן. סער מוסיף: "הרעיון הכללי הוא להראות למקבלי ההחלטות שהתושבים החליטו להתחיל לעשות שינוי בכוחות עצמם כי מהפוליטיקאים לא תבוא הישועה. המטרה היא לחזק את העסקים והביג נבחר כנקודת ציון, אך המאבק הוא עבור כל העסקים בעיר שמעוניינים לעבוד בשבת. זה צעד ראשון וישנם נושאים רבים ומטרות רבות להמשך הדרך".

הוא מדגיש כי המחאה תהיה מתמשכת ולא נקודתית: "היא תעבור דרך כל הנושאים שכואבים לציבור התושבים מכל שכבות האוכלוסייה. ושוב, אנחנו לא נגד החרדים, אנחנו נגד מקבלי ההחלטות שהחליטו לא לספור את התושבים".

מהעירייה נמסר בתגובה:
"לאור הפניות לבג"צ בנושא השבת וחוק המרכולים המתגבש הנחה היועץ המשפטי של העירייה להיערך לקראת התאמה ויישום מלא של חוק העזר העירוני הקיים באשדוד מאז שנת 1976.

בהתאם לכך ביקש ראש העירייה לפעול ברגישות הנדרשת בכדי להחזיר ולשמר את הסטטוס־קוו שהיה קיים בעיר.

עד עתה, בעקבות בג"צ תל אביב ופסיקת בית משפט השלום בעניין צווי סגירה שהוציאה העירייה למספר עסקים בעיר, נוצרה אי בהירות חוקית בנוגע למעמדו של מושג הסטטוס־קוו. כעת חובתם של העירייה, של בעלי העסקים ושל נבחרי הציבור לכבד את החוק".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה