חשיפה: פה קבור הכסף


להאזנה לתוכן:

חשד להטעיה מכוונת של אנשים בשעתם הקשה ביותר, השעה בה נפטר להם יקירם. ציבור שלם אינו יודע את זכויותיו ואיש גם לא טורח לומר לו זאת, ומבלי שידע הוא משלם מאות שקלים על שירות שניתן בחינם ע"י המדינה ושכל אחד יכול לעשות בפחות משעה. אשדודנט מדווח: כך מנצלים את מצוקתם הקשה ביותר של אנשים


ענייני הבירוקרטיה מוכרים לכולנו והם בכל מקום. טפסים, ניירת ואגרות מלוות אותנו מיום הלידה, ממשיכות לבגרות וגם במוות. קרוב לוודאי שלא תדעו איזה טופס למלא כאשר חס ושלום, פקד אסון את המשפחה וקרוב המשפחה נפטר. כך גם רבים מהפונים אלינו אשר לא ידעו כי חלק עיקרי בשירותי הקבורה ניתן חינם ע"י המדינה,  אך הם נאלצו לשלם עבור סידורי קבורה שלא היו כורח המציאות.


כאשר אדם נפטר ,מדינת ישראל ממנת את קבורתו ועושה זאת דרך חברת קדישא שנותנת את שירותיה במספר תחומים. שירותי חברת קדישא ניתנים ללא תשלום וכוללים מקום קבורה וחלקת קבר, טיפול בנפטר הכולל טהרת הנפטר, תכריכים, שירותים של חזן וצוות קבורה בזמן הלוויה. העברת הנפטר למקום הקבורה תהיה ממקום הפטירה למקום הקבורה, ושנמצאים בתחום הרשות המקומית שבה פועלת חברת הקדישא, במקרה של אשדוד זה כולל גם את בתי החולים "קפלן" ו"ברזילי" .  העברת הנפטר לקבורה ביום הלוויה נעשית בכל שעות היממה. העברת הנפטר לבית הלוויות לפני יום הלוויה נעשית בשעות העבודה הרגילות, בימים א' - ה' בשעות 8:00 - 17:00 ובימי ו'  וערבי חג בשעות 8:00 - 13:00.


על פי התלונות שהגיעו למערכת "המגזין", כבר שנים רבות שפועלת בעיר מערכת תיווך משומנת בין גורמים במועצה הדתית ובין חברה אחת שמפעילה צי אמבולנסים פרטיים. על פי העדויות, אדם שבעל כורחו נאלץ להתמודד עם אסון במשפחה ובו זמנית עם סידורי ההלוויה מתקשר מסיבה הגיונית למועצה הדתית בעיר ומבקש עזרה והדרכה. אך במועצה הדתית, על פי מידע שבידינו, מישהו דואג למסור את מספר הטלפון של אותה החברה הפרטית, למרות העובדה שישנם עוד אמבולנסים בעיר שיכולים לתת את אותו השירות, ואולי אף בפחות כסף. לפונים גם לא אומרים את העובדה שכל אדם רשאי לדאוג לענייני הניירת בכוחות עצמו ללא שום תשלום ושזה לוקח פחות משעה. מה שקורה בפועל הוא מצב שהפקידה שעונה לפונים מפנה אותם לחברת האמבולנסים הפרטית תוך שהיא אומרת  ש"הוא יסדר לכם הכל", אך בעצם את העבודה הקשה של טיפול בנפטר, העברת הנפטר והבאתו לקבורה עושים עובדי חברת  קדישא ללא כל תשלום. אותה חברה פרטית לא רק לוקחת לעצמה את הקרדיט, היא גם גובה שכר טרחה, שלעיתים לא כל כך קטן. מעדויות של עובדים במועצה הדתית עולה שעובדי אותה חברת אמבולנסים פרטיים ממש יושבים במשרדי המועצה הדתית, וזה כבר נמשך שנים רבות. הם מכירים שם את כל העובדים והמנהלים, הם מכינים להם קפה באין מפריע במטבחון של המועצה וחניית המועצה הדתית מזמן הפכה לחנייה של אמבולנסים שלהם, כל זאת עם דגש על בלעדיות של אותה החברה, כי לא תמצאו שם שום אמבולנס זר.


כאשר אדם נפטר בביתו חייב קצין משטרה לבדוק שאין מדובר בפלילים. בדרך פלא מגיעים עובדי אותה חברה פרטית לזירה עוד לפני שמסיימת המשטרה את עבודתה. נהג האמבולנס של אותה החברה מציג את עצמו כנותן השירות הבלעדי ומבטיח לעשות את כל הסידורים הדרושים לקבורה (להזכירכם, מדובר בסך הכל בהחתמת שני טפסים).  על פי חלק מהעדויות, את מספר הטלפון של אותה החברה דואגים להעביר להם שוטרים וקצינים שנמצאים בשטח ואף ממליצים על השירות. למרבה הפלא, חלק מהעדויות מספרות על כך שפקידה שעונה לטלפונים במועצה הדתית עצמה ממליצה בפני מי שמתקשר על שירותיי האמבולנס הפרטי. לעיתים המצב אבסורדי עד כדי כך שהאנשים לא מבדילים מי הם חברת קדישא ומי הם עובדי אותה חברה פרטית. מהעדויות עולה שאנשי אותה חברת אמבולנסים מגיעים למקום הפטירה, מחתימים ללא הסברים מיותרים את משפחת הנפטר על ייפוי כוח ועם הניירת מגיעים למשרדי משרד הבריאות בבניין הפורום באזור התעשייה, שם תוך זמן קצר (תוך התחשבות במצבו של האדם האבל) מתקבל הטופס הדרוש לאישור קבורה, זאת ללא שום תשלום. על "סידורי קבורה" אלה גובים עובדי חברת האמבולנס הפרטי סכום של 400 ₪, (ולפעמים יותר, תלוי מי הפראייר) , זאת כמובן מבלי שאיש מזכיר למשפחת הנפטר את האפשרות לעשות זאת לבד או ע"י קרוב משפחה אחר, במחיר עלות של מונית "ספיישל". כל הפונים אלינו ציינו שאיש לא טרח לתת להם קבלה על התשלום, שבדרך כלל ניתן במזומן.

 
א', חיילת צעירה ולה שני אחים קטנים ממנה. הם איבדו את אימם, שנפטרה ממחלה בבית אבות סיעודי  בעיר. א' שמחה לראות את הנהג של אותה החברה שהגיע לעזור, זאת עוד בטרם החלה לחפש דרך לטיפול בניירת של אימא שנפטרה. הנהג הציג את עצמו כאחד שבא לסדר עבורם את כל ענייני הקבורה. הוא החתים את המשפחה על טפסי ייפוי הכוח ורק לאחר מכן, אמר לילדים שזה עולה 400 ₪. בשיחה עם  א' היא מספרת שהיא אפילו לא ידעה שיכלה לעשות זאת לבדה או בעזרת קרוב משפחה אחר. אך זה לא הכל, לאחר שהובטח להם שאין להם מה לדאוג וחברת האמבולנס תוביל את הגופה לבית העלמין, חיכתה להם הפתעה לא נעימה. "כאשר הגענו לבית העלמין, וביקשנו לראות את אימא על מנת להיפרד ממנה כראוי, נאמר לנו ע"י העובדים במקום שאין כאן שום גופה. הופתענו ואפילו נבהלנו, אז עובד חברת קדישא אמר שהוא יביא את אימא מייד וזה מה שהוא עשה. אם שילמנו לנהג האמבולנס על סידורי הקבורה והוא אפילו לא הביא את הגופה לבית העלמין, אז על מה שילמנו?" , שואלת א' ובצדק. בסופו של דבר הביאו עובדי חברת קדישא את גופת אימא של א' לבית העלמין ודאגו לקבורתה, מבלי שאיש מאנשי אותה החברה יעזור בסידורי ההלוויה.


גם ד', שאביו נפטר מחוץ לעיר הזדקק לעזרת המועצה הדתית וביקש לדעת כיצד יוכל להעביר את גופת אביו המנוח לבית העלמין באשדוד. הפקידה שענתה לו ציינה בפניו שהעברת הנפטר מחוץ לעיר נעשית אך ורק על ידי אותה חברה פרטית  ומסרה לו את המספר. ד' התקשר לאותה חברת האמבולנסים והתעניין על מחיר השירות על מנת שיוכל לדאוג לסכום הכסף. כאשר שמע את המחיר הנקוב שהיה ניראה לו גבוהה, אמר שיחזור אליו. ד' התקשר שוב לפקידה וביקש לברר בעוד מקומות, אך היא סירבה ואמרה שהשירות הינו רק דרך אותה החברה. כאשר אמר לה ד' שיש לו חברים בזק"א שמוכנים לעשות עבורו את העברת אביו הנפטר ממרכז הארץ לאשדוד ללא תשלום, הפקידה הרימה את קולה ואמרה שזה לא מקובל עליה. "היא אמרה לי: 'רק דרכינו, רק דרך אותה החברה'. איני מבין למה היא הייתה כל כך להוטה שאקבל שירות אצל אותו האמבולנס הפרטי, מה איכפת לה? היא הרי מקבלת משכורת מהמדינה ולא מבעל אותה החברה. התקשרתי לחבר מזק"א, שהם אנשים צדיקים וטובים והיו מוכנים לעשות זאת ללא שום תשלום, אלא כחסד של אמת". ד' הצליח להביא את אביו לקבורה באשדוד מבלי שיצטרך לשלם אלפי שקלים על העברת הגופה, זאת בזכות קשריו, אך אחרים, להם אין קשרים, נאלצים לשלם הון. אך מילא הייתה תחרות בין מספר חברות אמבולנס, אך פה כופים עליך חברה אחת מבלי שתוכל לסרב... מה תגיד? אתה הרי רוצה להביא את הנפטר לקבורה כמה שיותר מהר.

 

במקרה אחר מספר לנו נכד שסבו הקשיש נפטר בבית הוריו, זאת לאחר החייאה שלא צלחה ונקבע מותו ע"י רופא. לאחר שהמשטרה סיימה לבדוק שאין מדובר באירוע על רקע פלילי, השוטר מסר לאישה מספר טלפון של אותה חברת אמבולנסים והמליץ לו ש"הוא יטפל בהכל". המשפחה, שהייתה בטוחה שמדובר בעניין מסובך, אכן התקשרה לאמבולנס הפרטי שיעשה עבורם את "כל" העבודה הקשה. "הם אמרו שיעשו הכל, לא היה לי איכפת מהכסף, שילמתי 400 ₪ ורציתי רק שייקחו את הגופה מהר ככל האפשר. נהג האמבולנס לקח את הניירות ואת הכסף ואמר שיחזור לקחת את הגופה. שעתיים גופתו של סבי ז"ל הייתה מוטלת על הרצפה בסלון הבית ואיש לא בא. אימי, שגם ככה הייתה במצב קשה, כל הזמן בכתה ונגרם לה עוול כבד. התקשרתי לאמבולנס הפרטי שלוש פעמים וכל פעם הוא אמר, עוד מעט עוד מעט יגיעו. אבל לא הגיעו לקחת אותו. לאחר כשעתיים של המתנה, הגיעה צוות אבל לא של האמבולנס הפרטי אלא של חברת קדישא, שלקחו את הגופה. מתברר שבעקבות התיווך הם קיבלו כתובת לא נכונה והגיעו לשכנים, שגם להם נגרמה עוגמת נפש לא קטנה מההופעה של אנשי חברת קדישא בביתם. פיני לקחו לי 400 ₪ ואמרו שאתה לא צריך לשלם כלום בבית העלמין". הם אמרו והם צדקו, מסיבה אחת פשוטה שחברת קדישא לא גובה כסף עבור הקבורה בין אם מדובר באזרח יהודי ובין אם מדובר באזרח לא יהודי. שירות בתחומי הרשות המקומית ובתי החולים בהם מטופלי תושבי העיר זכאים לשירות חינם בשעות העבודה הרגילות של חברת קדישא.


ומה קורה כשרוצים להוביל גופה שהגיעה מחו"ל? עדויות שהגיעו לידינו חושפות שגם במקרה זה, באופן תמוהה ביותר, רוב העבודה מופנית לאותה חברת אמבולנסים פרטיים, למרות שבמקרה זה גם הובלה של חברת "קדישא" זוכה בתשלום. שירות זה עולה כ-1500 ₪ והוא לא כלול בשירותים שניתנים חינם על ידי חברת קדישא. אותו השירות ניתן בתשלום הן על ידי חברות אמבולנס פרטיות אחרות והן על ידי חברת קדישא עצמה. לאנשים שפונים נאמר שאותו האמבולנס הפרטי הינו בעל אישור בלעדי להיכנס לשטח של שדה התעופה. אחת המשפחות שלצערה קיבלה שירות זה מאותה החברה ציינה בפנינו: "אני לא רוצה להרחיב בנושא, אבל אני לא רואה שום פסול בכך שהפקידה שלו מעבירה לו עבודות" אכן, הדבר לא היה פסול במידה והיא הייתה מקבלת שכר ממנו ויושבת במשרדי אותה חברת אמבולנסים פרטיים.


גם במקרה אחר בו נעזרו בני המשפחה בחברי זק"א (שכיום גובים תשלום רק על הוצאות הדלק), קיבלה המשפחה הנחיה מפקידה במועצה הדתית שעליהם להשתמש רק בשירותי אותה החברה שמפעילה את האמבולנס הפרטי. על פי דבריו של איש זק"א ממרכז הארץ, בעל החברה הפרטית מאוד כעס על כך שהם עשו את העברת הגופה לאשדוד ו"פלשו לשטח הבלעדי שלו".


אדם מן השורה לא בקיע בנהלי הקבורה וזכויותיו. הוא פונה בעת צרה למקום היחיד הבטוח שצריך להעניק לו ולמשפחתו את מלוא הכבוד, תשומת הלב והרגישות בהתחשב במצב. ומה הוא מקבל? עוד גורמים אינטרסנטיים שמעוניינים לעשות כסף על גבו? איפה המוסר, למה לא מספרים לאדם אודות זכויותיו לקבל שירות מחברה שהוא יבחר, למה לא מודיעים ששירות "הנפקת האישורים" ניתן לעשות בכוחות עצמך בזמן סביר וללא עלות.


ישנן עוד מספר חברות אמבולנס פרטיות שפועלות ברחבי העיר, אך לטענת גורמים יודעי דבר, כולם מפחדים. היו שהתלוננו בעבר ומיד נאלצו להתמודד עם מסכת של בירוקרטיה מתישה שהפעילו עליהם במועצה הדתית. מהר מאוד הבינו פה כולם מי הבוס. בקרב חברות האמבולנס הפרטיות מעדיפים לשתוק, ואולי יזרקו להם איזה עבודה או שתיים, והם כבר מתקשרים ישירות לבעלי אותה החברה כדי לקבל עבודות.

תגובת יו"ר המועצה הדתית, הרב עובדיה דהאן:


פנינו השבוע לרב עובדיה דהאן, יו"ר המועצה הדתית באשדוד, שנמצא בתפקידו רק חודשיים והצגנו בפניו את הטענות הקשות שעלו בכתבה זו. הרב דהאן הופתע לשמוע מאיתנו אודות פניית התושבים אלינו בנושא זה: "למה לא פנו אלי? אני יו"ר חדש ודלתי פתוחה לכל אחד. כשיש בעיה צריך לגשת למנהל", אמר הרב עובדיה דהאן. עוד מציין הרב דהאן שאם מדובר במקרה בודד, אין לקבוע שמדובר בנורמה. הרב דהאן טוען, ובצדק, שאין הוא יכול להתערב במידה ואדם פונה מיוזמתו לאמבולנס פרטי ומבקש שיבצע עבורו את סידורי הקבורה, שזה אומר סידור הניירת כפי שתיארנו בכתבה. עוד הוא מציין: " אם אדם מתקשר למועצה הדתית והוא מופנה לחברת אמבולנס פרטית, אני רואה זאת בחומרה. אני מזמין באופן אישי את כל מי שיש לו טענה כזאת, שיבוא אלי ויספר לי ישירות, לא דרך העיתון, אני מבטיח לבדוק ולטפל".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה