בג"צ חייב להשיב את תעודת הכשרות- בשנית


להאזנה לתוכן:

פרשת הקונדיטוריה של "פנינה פאי"- בג"צ חייב את הרבנות אשדוד להעניק בשנית תעודת כשרות לקונדיטוריה שאינה עומדת בדרישות ההלכה לאחר שהתעודה הקודמת נשללה בגלל שבעלת העסק התגלתה כיהודית משיחית


לאחר שרב העיר אשדוד גילה שבעלת קונדיטוריית "פנינה פאי" בעיר היא נוצרייה מכת היהודים המשיחיים פנו גורמים מהרבנות המקומית לבעלת בית הקפה, פנינה קומפורטי, והודיעו לה כי אם ברצונה להמשיך ולהחזיק בתעודת הכשרות שהוענקה לקונדיטוריה בעבר על-ידי הרבנות, עליה להחזיק בבית העסק משגיח כשרות קבוע שיחליף הביקורת הרבנית מעת לעת שהייתה נהוגה בקונדיטוריה עד אז. זאת משום שעל-פי ההלכה מי שאינו יהודי, אינו נאמן על כשרות המזון וכמו-כן אינו מוסמך להתקין את כל סוגי המזון. לדוגמה: פת של נוכרים, יין נסך, בישול גויים וכו'. קומפורטי סירבה לקבל את ההסדר החדש, והרבנות שללה את תעודת הכשרות של הקונדיטוריה.

קומפורטי עתרה לבג"צ בבקשה כי יורה לרבנות להשיב את תעודת הכשרות. בדבריה טענה, כי למרות שעל-פי ההלכה המזון שמיוצר בבית עסקה אינו כשר, בכל אופן על הרבנות לתת הכשר לקונדיטוריה שבבעלותה משום שמלכתחילה מוסמכת הרבנות לשלול כשרותו של בית עסק רק אם אינו עומד בדרישות ה"גרעין הקשה" של ההלכה (בשר חזיר, בשר וחלב וכו') ולא בשל אי-עמידה בתנאי כשרות אחרים.

מנגד, טענה הרבנות כי לא ייתכן שמזון שאינו כשר - על-פי ההלכה - תונפק לגביו תעודה לפיה גורם רבני מאשר את כשרותו, על-פי ההלכה. לדברי הרבנות, אם בית המשפט יחייב את הרבנות להעניק תעודת כשרות לעסק שאינו כשר על-פי ההלכה, ירוקן המושג "כשר בהשגחת הרבנות" מכל תוכן בהיותו משקף את סברות בג"צ לגבי כשרות, ולא את סברות הדת, שככלות הכל, את חוות דעת חכמיה מבקשים מי שמעוניינים לאכול מזון כשר.

בדיון הראשון בבג"צ קיבלו השופטים את עתירתה של קונפורטי והורו לרבנות אשדוד להשיב לה את תעודת הכשרות. אך ברבנות אשדוד והיועץ המשפטי לממשלה, עירערו על החלטת בג"צ והנושא הובא לדיון נוסף בפני נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. השופטת ביניש דחתה את ערעור הרבנות והמדינה בעניין זה. לדבריה, אין שום חידוש בקביעת בג"צ כי הרבנות אינה מוסמכת לשלול את תעודת הכשרות של בית עסק שמקיים את דרישות "הגרעין הקשה" של ההלכה, אף אם אינו מקיים דרישות כשרות אחרות. אף כשרות בעלת דרישות מצומצמות היא כשרות. לדבריה. משכך קבעה הנשיאה שאין מקום לדיון נוסף בבקשה ויש להשיב לקונדיטוריית "פנינה פאי" את תעודת הכשרות שנשללה ממנה.

פסק הדין של ביניש עורר הדים רבים בקהילה החרדית שמוחים על התערבות בג"צ בענייני הדת. כעת נותר לראות כיצד תנהג רבנות אשדוד. האם היא תעניק את תעודת הכשרות ל"פנינה פאי" או לאו. 
 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה