פרופ' ספיבק: הנמלים התייעלו, התפוקה עלתה ב־22%


להאזנה לתוכן:

אחת ההחלטות הטובות שעשו ועדי הנמלים אל מול מתקפות הממשלה והאוצר, היא - לשכור את שירותיו של פרופסור ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל ואחד הכלכלנים שליוו את המחאה החברתית של 2011. היום הוא מוכיח כי הנמלים התייעלו בשנים האחרונות.

בזמן שנוצר עליהום על העובדים הלא מעורכים בנמל נשכר ספיבק בידי ועדי העובדים  כדי לבחון את כלכליות הכוונה להקים שני נמלים חדשים שיתחרו בנמלי אשדוד וחיפה.

לפי ההערכות, הוא מקבל 40–50 אלף שקל עבור שירותיו ונראה שהוא שווה להם כל אגורה.

אל מול הטענות הממשלתיות ושטיפת המוח לציבור על חוסר יעילות של העובדים, ביצע   ספיבק בדיקה עם תוצאה ברורה - הביקורת על חוסר יעילות העובדים שגויה. לפי הבדיקה, מאז הרפורמה בנמלים ב־2005 עלתה פריקת המטענים ב־22% בעוד שמצבת כוח האדם בנמלים עלתה רק ב־4.2%

פרופ' אביה ספיבק הפריך את הטענה שלפיה עובדי הנמלים אינם יעילים:

לטענת ספיבק, הבדיקה מתבססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ועל נתונים רשמיים של חברות הנמלים עצמן.

"בדקנו את מספר העובדים בנמלים מיום הקמת חברת הנמל ב־2005 והשווינו את זה להיקף הטיפול במטענים", הוא אומר. הדו"ח הסופי של ספיבק יוגש בתוך כמה שבועות לוועדי העובדים של נמלי חיפה ואשדוד, שמתכוונים להעבירו להסתדרות ולהגישו לממשלה ולבית הדין לעבודה, שם נידונה עתירת העובדים נגד כוונת המדינה להקים שני נמלי ים חדשים.

לטענת ספיבק, רעיון בניית הנמלים החדשים הוא בזבוז כספי ציבור. עבור ספיבק, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, אין זו התנגשות ראשונה עם משרד האוצר:

לפני כשנתיים ליווה את אנשי המחאה החברתית ובהרצאה שנשא בספטמבר 2011 הוא אמר ש"אגף התקציבים במשרד האוצר הוא מנגנון של הרס עצמי בתוך הממשלה. צריך לשנות את כוחו לגמרי, לקחת את הכוח מהפקידים ולהעביר אותו לבעלי המקצוע".

את טענת האוצר ומשרד התחבורה כי הפרטת הנמלים תוריד את עלות המחייה בארץ, מבטל הפרופסור:

"הנה כמה מדדים כדי לסבר את האוזן: למשל הקפה השחור. מחיר קילו במרכולים יכול להגיע לכ־80 שקל, אולם עלות הנמל בתחשיב הזה היא כ־2.5 אגורות בלבד, מכשיר DVD, למשל, שמשקלו יכול להיות נמוך מקילו.. גם שם עלות העבודה בנמל היא כמה אגורות. אני ועמיתי, ד"ר אמיר מאיר ביקשנו פירוט מלא של המכרזים שהמדינה הוציאה, והמספרים שהמדינה מציגה כל כך מופרכים, שקשה להאמין שנגיע לתוצאות אחרות".

ספיבק מתעקש שנושא הנמלים החדשים יזכה לדיון ציבורי ושקוף:

"מדובר בהוצאה של כ־1.1 מיליארד דולר לכל נמל, כסף שלא בטוח שצריך להוציא כדי ליצור תחרות.

נמלי חיפה ואשדוד מעסיקים כ־2,300 עובדים יחד ומשרתים 8 מיליון אזרחים.  50% מהעובדים אחראים על יצוא סחורות, אז המשכורות שלהם גבוהות, אבל זה לא משפיע על יוקר המחיה".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה