הנמלים החדשים - הסיפור האמיתי, התשובות לשאלות אל מול סיפורי הבלוף


להאזנה לתוכן:

מדוע באמת מקימים 2 נמלים חדשים בישראל? מה יהיו תרומתם? מי מאכיל את מי בסיפורי אגדות והאם גחמות רגשיות עולות על כל שיקול כלכלי/מדיני. למה עופר עיני והוועדים בנמל שותקים? האם הבריון של השכונה הופל לקרשים?
כל מה שרצית לדעת על הנמלים החדשים אך לא היה (עד עכשיו) מי שיספר לך את האמת.

הדמיית הנמל החדשבפתח דברי אומר שאני בעד שיוקם רציף נוסף באשדוד, גדול עמוק ומודרני שכן הוא אמור לקדם מאוד את הכלכלה באשדוד. השאלה אייך עושים את הדבר נכון. אשדוד נט רוצה להביא לתושבי העיר את השיקולים האמתייים שמאחורי ההצהרות הרשמיות.

למה הממשלה החליטה להקים עוד נמלים בישראל?

באופן רשמי - הנמלים הקיימים לא מסוגלים לקלוט אוניות ענק בעלות קיבולת של 18 אלף מכולות בשל מים רדודים בקרבת הרציפים ומחסור בשטח אחסון. 
הנמלים החדשים שיוקמו יבנו כך שיוכלו לקלוט כל אנייה בכל סדר גודל.

באופן לא רשמי - הקמת הנמלים נועדו להוריד באופן משמעותי מכוחם של ועדי העובדים בנמלי אשדוד וחיפה. זהו החלום הרטוב של נתניהו מאז הוא נכנס לעולם הפוליטי.  

מה וכמה נרוויח מהקמת נמלים אלו?

על פי חישובי משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל והאוצר - הכנסת תחרות בין הנמלים תביא לערך משקי מהוון (לאורך תקופת ההפעלה) של 9 מיליארד שקל, ולו בשל הגברת מהירות כניסת והוצאת הסחורות.
הערת המערכת: חארטה שנועדה לצורך השפעה על דעת הקהל. אין אפשרות ליצור ניתוח כלכלי זה שיתחיל בעוד עשר שנים לתקופת זיכיון של 25 שנה. אין כלכלן שיכול לערוך ניתוח על פני 35 שנה עם כל כך הרבה משתנים ונעלמים.

למה הוחלט להקים שני נמלים ולא רק נמל אחד?

באופן רשמי טוען משרד התחבורה כי יש צורך בכך בטווח הארוך.

באופן לא רשמי – הם רוצים לנצל את המומנטום כדי לפגוע ב 2 הוועדים גם יחד מבלי להשאיר אחד מהם עם כוח , או כמו שנאמר: "מחה תמחה את זכר עמלק ....".

האוצר התנגד להקמת 2 נמלים, אבל שר התחבורה ישראל כץ נמצא בטירוף להביא את הבשורה. הוא הסתגר עם נתניהו בחדר ומכר לו את פנטזיית עמאלק.  נתניהו הכריע בעד הקמת 2 נמלים משיקולים רגשים/נקמנים וכל שאר הם הסברים שנועדו רק להכניס רציונל להחלטה.  
תירוץ להקמת 2 נמלים שרץ עכשיו חזק: "לנצל את רוחות האביב הערבי במצרים כדי למשוך פרנסה ממצרים. מדינות האזור, יעדיפו נמל "שקט" בלי מפגיני כיכר תחריר".  (חחחחח האנייה הראשונה שתכנס לנמל החדש תעשה זאת במקרה הטוב בשנת 2020 ועד אז האביב הערבי יכול להתהפך 10 פעמים לסתוו הערבי, לחורף המוסלמי, לקיץ הפלסטיני ועוד ועוד)

מה תהיה השפעת הנמלים החדשים על הצרכנים?

הממשלה מקווה שהשארת התעריפים לכוחות השוק תביא את הנמלים להתחרות על המחיר הנמוך לפריקת מכולות, באופן שיביא לעלויות תפעול נמוכות יותר ליבואנים ומכאן לירידת מחירים לצרכנים (חחחח מי שיעשה חישוב של עלות מכולה היום, יוזיל אותה אפילו ב20% ויחלק את סכום ההוזלה לכל פריט שנמצא בה...יגלה שמדובר בחסכון של אגורות בודדות לכל פריט).

בפועל – חברה פרטית שתתפעל את הנמל תעשה שיקול אחד ויחיד בלבד – כמה כסף הם ייקחו בסוף השנה הביתה (כשהם אומרים הביתה הם מתכוונים  ל סין ואמריקה שכן חברות זרות הן שיתפעלו את הנמל החדש) לכן האוצר יכול לקוות, להתפלל, לנחש, להעריך אבל כל הניתוחים האלו שווים כהמלצתה של מגדת עתידות הקוראת בקפה.

האם מדובר בהקמת נמלים חדשים או רק ברציפים?

לטענת ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד התחבורה מדובר בהקמת נמלים חדשים לכל דבר ועניין. אם נותר ספק שלא מדובר בתשתית חדשה, חברת נמלי ישראל הגישה ואישרה במוסדות התכנון שני מתחמים חדשים שחורגים משטח הנמלים הקיימים כפי שהם מסומנים במפות. ועדי העובדים מפיצים שמדובר רק ברציפים שיהיו תלויים באופן אבסולוטי בנמלים הקיימים...אבל...נראה שאתם ישנים בעמידה, מי שיזכה במכרז ידאג גם ידאג לעצמאותו.

מי הם הגופים הזרים שיפעילו את הנמל?

בואו נתחיל בכך שאין חברה ישראלית שיכולה להשתתף במכרז. נמשיך בכך שהמכרז נועד לחברות זרות בלבד.  המעומדים הם:
APMP הדנית שמפעילה 100 נמלים בעולם לרבות נמל פורט סעיד במצרים. 
חברה אחרת ששמה הועלה היא PSA שמקום מושבה מחולק בין סינגפור בלגיה ומחזיקה בזיכיונות להפעלת 100 נמלים ברחבי העולם. 
אפשרות נוספת היא חברת האצ'יסון מהונג קונג, שמוכרת לקהל הישראלי בעיקר מעסקת פרטנר, ומחזיקה אף היא בזיכיון להפעלת 100 נמלים. 

אפשרות אחרת היא SSA האמריקאית שגם כן בעלת זיכיון הפעלה לכ־100 נמלים בעולם.

 

למה עופר עיני שותק?

נתניהו/לפיד/בנט/כץ חוגגים את הניצחון הגדול שלהם על ועדי העובדים בנמל ועל ההסתדרות. הם מתנהגים כאילו הצליחו להפיל את הבריון של השכונה לרצפה ועכשיו באים כל החברה ובועטים בו כשהוא שוכב חסר אונים ולא מגיב. פתאום כל פוליטיקאי נהיה גבר ומנסה להיכנס להיסטוריה ע"י כך שהוא יוכל לספר על הבעיטה בבטן שהוא נתן לאותו בריון שהיה אימת השכונה.

משום מה אותו בריון שותק, לא צועק....ואפילו לא קורא לכל החבר'ה שלו (הוועדים הגדולים האחרים) לעזרה...
שתיקתו אינה אופיינית לו ואינה הגיונית. האם היא אסטרטגית? מה הוא יודע שהם ואנחנו לא יודעים?

עיני מאמין כי הקמת הנמלים תתעכב עוד ועוד, כמו הרכבת הקלה בתל אביב. הוא מאמין שבמהלך ה10 השנים הקרובות השלטון עוד יתחלף והוא יתפוס כבר הזדמנות שהממשלה תהייה עם המכנסים למטה ואז הוא וכל החבר'ה ייתקפו...הם מחכים למומנטום נכון כדי לנגוס בביס גדול מהעוגה.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מנתח כי: "עובדי הנמלים לא יפתחו בעיצומים לנוכח הכרזת המדינה שכן הם מיטיבים להבין שעל אף שבתי הדין לעבודה נוטים לתמוך בועדים החזקים, הן האווירה הציבורית והן המצב המשפטי אינם מאפשרים זאת. אם בכל אופן יחליטו הועדים לפתוח בעיצומים, יש מספיק אמצעים משפטיים למנוע זאת, מלבד תשתית אלטרנטיבית".

ובשורה התחתונה....? זוכרים את רפורמת המרפסות של נתניהו?? הוא הכריז עליה לפני שנים בחגיגיות ומאז היא נקברה בקבורה של גופה אלמונית. 

הערכת הממשלה שהנמל החדש יפעל בעוד 10 שנים, להערכתנו זה יקרה רק במידה להכל ידפוק כמו שעון שווצרי, אממה...במדינת ישראל עסקינן ולכן הנמל החדש יקום ויפעל  במקרה הטוב בעוד 13-15 שנה (ראה הרכבת התתית בתל אביב, רפורמת המרפסות ועוד ועוד)

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה